Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maartje en Robbin - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maartje en Robbin - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit

Door: Maartje en Robbin

Blijf op de hoogte en volg Maartje en Robbin

13 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Zo goed als we begonnen, zo slecht zijn we nu alweer in het bijhouden van onze blog. Dus bij deze onze blog van de eerste week in hier Paramaribo.

We zijn vorige week dinsdag, zo fanatiek als we zijn, gelijk begonnen met ons vrijwilligerswerk bij kinderhuis Samuel. In het kinderhuis wonen op dit moment 22 kinderen in leeftijd van 3 tot 18 jaar. Het viel ons op dat het kinderhuis veel faciliteiten heeft zoals; een (leeg) zwembad, een basketbalveld, een speeltuin, een knutselhok en een klein klaslokaaltje waar ze huiswerk oefenen. De kinderen in het kinderhuis eten (zoals vele Surinamers) ’s middags warm en ’s ochtends en ’s avonds brood. Verder krijgen ze nog wel eens een zakje chips, popcorn of iets anders lekkers te eten.
Om de kinderen wat te leren kennen hebben we buiten een spel met ze gespeeld (waar wij nog nooit van hadden gehoord en wat we dus ook voor geen meter konden), maar goed de kinderen vonden het geweldig! Later zijn we met een aantal kinderen gaan wandelen in de buurt. Je kan hier gewoon de mango’s en stervruchten van de bomen langs de weg plukken! Echt heel mooi om te zien! Het viel ons meteen op dat de kinderen weinig aandacht krijgen van de tantes (zo noemen ze de leiding) omdat die vooral bezig zijn met het huishouden en ze ook nog eens regelmatig liggen te rusten. We hadden hierdoor gelijk het idee dat de kinderen vooral aandacht en liefde nodig hebben en niet zozeer speelgoed of andere materialen.
Terug thuisgekomen hebben we onze buurmeisjes ontmoet, Wilke en Leonie. Die vroegen ons meteen of we meewilden naar een feestje donderdagavond, uuuuhm… laat ons even denken: JA!

Donderdag zijn we ’s middags met de 5 jongste kinderen naar de speeltuin geweest. We kregen van de tantes wat lekkers en wat te drinken mee. Helaas bleken de kinderen meer gefixeerd te zijn op het lekkers wat we bij ons hadden dan op de speeltuin. De kinderen moesten van ons eerst gaan spelen in de speeltuin en zouden later wat lekkers krijgen, heel streng zijn wij! Nadat de kinderen wat gespeeld hadden en een koekje hadden gekregen bleek dat ze 1 koekje niet genoeg vonden. Het leek wel alsof ze alleen maar naar de speeltuin wilden om koekjes te eten en niet om te spelen! En dat terwijl de kinderen in het kinderhuis echt genoeg te eten krijgen! Bizar!
’s Avonds zijn we met Life in SU mee geweest naar een poolparty. Hierbij werden we eerst opgehaald met een partybus, lees: een bus zonder dak, met harde muziek, lasers en gratis drank! Na ongeveer 20 minuten zette de partybus ons af bij de poolparty. Maartje en ik hadden als echte poolparty-noobs een hele rugzak meegenomen omdat we dachten dat we wel een handdoek en een selfiestok konden gebruiken.. Het gevolg hiervan was dat we na de poolparty nog naar een club gingen waarbij iedereen met een klein staptasje stond en wij met een hele backpack…. TOP! Echt weer iets voor ons. Maar... gelukkig hebben we dankzij onze handdoeken, selfiestok en natuurlijk onze sprankelende persoonlijkheid wel gelijk veel nieuwe vriendinnen gemaakt!

Zaterdag zijn we met een groep van bijna 25 personen naar de Peperpot gefietst. De Peperpot is een oude koffieplantage waar je doorheen kan fietsen. Hier kan je heel veel verschillende dieren in het wild zien zoals; apen, miereneters, exotische vogels, slangen, luiaards etc. Helaas hebben wij, op een groepje mieren met blaadjes op hun hoofd na, geen dieren gezien.

Om zondag bij te komen van alle nieuwe indrukken zijn we een dagje naar een zwembad geweest. Heerlijk was dit! Heel de dag een beetje zwemmen, zonnen, uit een kokosnoot drinken en chillen met een dj terwijl we langzaamaan verbrandden. Maar hé, dat wordt vanzelf wel bruin!

We willen jullie eigenlijk nog veel meer vertellen, maar we willen jullie ook weer niet opschepen met ellenlange verhalen.

Maandag zullen we de volgende blog posten, tenminste, als we deze dan wel op tijd weten te schrijven.

Liefs Xx Maartje en Robbin

• 17 Oktober 2014 - 18:18

Fleur Stams:

Robbbbbbbb wouwwwwww wat klinkt dat super goed en heerlijk zeg!! Geeft denk ik wel een fijn gevoel dat jullie ook echt wat kunnen betekenen voor de kinderen daar. En die partybus, kunnen we die niet hier introduceren voor volgende zomer :D haha echt hilarisch! En wanneer komen de foto's? (A) ben erg benieuwd naar jullie verblijf en lege zwembad (men wat een blunder zeg :P) Geniet ervan samen en superrrr fijn dat jullie daar al snel leuke mensen zijn tegen gekomen om mee op te trekken!

... Enneee nog veel last van muggen?? Zo ja: goed smeeeeren zeker voor Chikungunya en dengue!!! ;)

Bigggg kisses van Fleur! XXX MIS JE NU AL BTW!!

• 17 Oktober 2014 - 18:26

De Dingemansjes:

Lieve allebei,
    Super om zo snel weer een verslag van jullie te lezen :-p
    Gelukkig houdt mama ons op de hoogte want die geniet intens van de momenten Factime!
    Een ervaring om nooit te vergeten als ik het zo lies. Daarom.....GENIET!!

Berry, Wendy, Jelle en een extra dikke knuffel van Marlou xxx

• 17 Oktober 2014 - 19:06

Leonie:

Suriname is één groot feest :) Enjoy the partyyyyyyyyyyyy's !!!

• 17 Oktober 2014 - 19:26

Liesbeth :

hoi Robbin,

Leuk om dit te lezen.
    Heel veel succes de komende tijd en geniet van alle indrukken die je daar opdoet.

Groetjes
    Liesbeth Smarius

• 17 Oktober 2014 - 19:53

Wim En Karin :

We zien wel dat jullie het reuze naar je zin hebben, maar daar hebben wij ook geen moment aan getwijfeld.
    Maartje, leuk om je regelmatig op FaceTime te spreken.
    Nou geniet maar volop samen
    Groetjes en tot snel weer op FaceTime

• 17 Oktober 2014 - 19:57

Wim En Karin :

Btw waar zijn de foto's die jullie met behulp van de selfiestok gemaakt hebben???

• 17 Oktober 2014 - 22:31

Dino:

Hey Maartje,

Heel veel plezier daar en ik ben trots op je.
    ik ben blij dat je zonder enig eigen belang jezelf inzet voor anderen.

Dino

• 18 Oktober 2014 - 00:39

Mama Karin:

Lieve Robbin en Maartje,

Heel leuk om dit weer te lezen!!

Vlieg toch morgen nog maar even een weekje jullie kant op om dit zelf allemaal te ervaren!!
    Geniet volop en..... houd jullie uitdaging vast, juist door daadwerkelijke verbeteringen voor die kinderen [ ook in de toekomst ] te zoeken!!
    Geweldig, ik ben SUPER trots op jullie!!!!!!!

• 18 Oktober 2014 - 12:36

Ingrid:

nou dames, ik denk wel dat de kinderen hartstikke blij zijn met jullie! geniet van jullie tijd daar!

• 21 Oktober 2014 - 16:33

Patricia (collega/vriendin Van Mama):

Zo te lezen horen en zien hebben jullie geen spijt van deze actie. Fijn om te weten dat jullie het goed maken. Mams is erg trots en vol lof en dat is verdiend. Ik vind het SUPER! Werk ze en uiteraard ook veel plezier. Groetjes ;-0